Momenten #6

2010 - Dit nummer gaat over actieve cultuurparticipatie van kinderen en jongeren en meer bepaald over die kinderen en jongeren waarvan we doorgaans niet zouden verwachten dat ze actief aan cultuur participeren. De hangjongeren, de couch potatoes, de drop-outs, de tigerjackers, de straatterroristjes... Nogal straf, dat we dat van hen niet zouden verwachten.

Maar goed, deze Momenten gaat over actieve cultuurparticipatie van kinderen en jongeren die wonen in moeilijke wijken of in een voorziening. Over gasten en meiden die het thuis, op school of op de arbeidsmarkt niet echt gemakkelijk hebben, die niet overal vlot inschuiven, aanpassen en doorstromen. En over de mensen en organisaties die juist met deze kinderen en jongeren iets willen maken dat zou passen in de categorie ‘kunst en cultuur’. Daarmee bewandelen we de dunne lijn tussen cultuureducatie, sociaal-artistiek werk en jeugdwerk.

Deze Momenten past tevens in een ruimer traject rond jeugd en sociaal-artistiek werk dat we binnen Dēmos ontwikkelden. Dit themanummer geeft samen met de DemosDate met Willem Elias en Stafan Perceval (11 maart 2010) het startschot voor het traject. Vanuit een brede verken- ning van het thema in het voorjaar willen we onze focus en aanpak voor het najaar 2010 bepalen. Voor de inhoud van deze Momenten lieten we ons alvast inspireren door Tim Verheyden (JES), Peter Hendrikx (Villa Basta) en Frederika Van Wing (Lasso). Hun expertise en denk- en schrijf- werk was onontbeerlijk om de vinger aan de pols te houden.

Inhoud:

  • Kaas met gaten. Gelijke kansen in cultuureducatie? - Lees hier
  • Laat ons terug onze rol gaan spelen - Lees hier
  • Dito’Dito met Stoemp. Over de wegbereiders van het sociaal-artistieke credo en de onoverkomelijke catharsis - Lees hier
  • Frederika Van Wing in gesprek met Ivo Bryon, Dominique Mys en Mars Moriau. Anderlecht is beestig bezig! - Lees hier
  • Jongeren uit hun ‘gekende’ cultuur trekken - JANA KERREMANS in gesprek met Georges Comhair en Peter Hendrikx. - Lees hier
  • Tatjana Van Driessche in gesprek met Karin Nelissen. Jongleren met de buurt - Lees hier
  • Bart Rogé in gesprek met Steven Mahieu, Dirk Destrooper en Veerle Wallebroek. Zware jongens en hun poppen - Lees hier
  • Jana Kerremans in gesprek met Brien Coppens. Geef jongeren een plek binnen de stadsmuren - Lees hier
  • Inge Van De Walle in gesprek met Piet Van Avermaet. Brede School: een sterk merk voor de toekomst? - Lees hier
  • Inge Van De Walle in gesprek met Annelien Van Damme en Brien Coppens. Mechelen proeft van de Brede School - Lees hier
  • Mattias De Backer. Leer ze absoluut geen weetjes - Lees hier
  • Bart Rogé Waarom niet? Een pleidooi voor cultuureducatie als dialoog - Lees hier
  • Tijl Bossuyt In-zicht! Over kunsteducatie, sociaal-artistieke projecten en cultuureducatie - Lees hier
  • Epiloog Maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren als makers van cultuur - Lees hier