Netwerkdag "Bevlogen bemiddelaars" - sessie 1 - De kracht van het verhaal

item_right

Netwerkdag "Bevlogen bemiddelaars" - sessie 1 - De kracht van het verhaal

Methodiek

Hannelore Vleugels verkende met ons de mogelijkheden van storytelling om inzichten uit je werking naar anderen over te brengen.

Ondersteunende presentatie

Tips en quotes uit deze sessie

Verhalen inzetten om mensen te verbinden: we zijn allemaal vertellers, vertellen voortdurend aan elkaar in het dagelijks leven, iedereen heeft verhalen in zich. Waarom zouden we dat dan ook niet meer gebruiken om onze ‘professionele boodschap’ over te brengen.  

  • Belangrijke les: iedereen hoort alleen datgene wat hij/zij begrijpt (Goethe): iedereen heeft zijn eigen referentiekader. Elkaar begrijpen vraagt inleving, elkaars leefwereld kennen.  
     
  • Storytelling heeft vele vormen (geduid met enkele Instagram-voorbeelden, vb. instagrammies); ook video (kort & krachtig) is goed instrument; live-vertelling: al dan niet fictief verhaal met krachtige en duidelijke boodschap als manier om in gesprek te gaan. Vb. Getuigenissen, verhalen van ervaringsdeskundigen; verhalenkring: mensen samenbrengen om eigen verhaal te vertellen; luisterverhaal; verhalenwandeling; enz.  
     
  • Belangrijk: nadenken over wie je wil bereiken, en welke vorm best bij de doelgroep past, en welke media heb ik tot mijn beschikking.  
     
  • Inspirerende voorbeelden:  
    • Wommelgem & zorgzame buurten: aan de hand van gesprekken met mensen ontdekken wat er in de buurt leeft – je maakt een verhaal van de verhalen die je tegenkomt, en zo creëer je verbinding 
    • Levende personen: in de huid kruipen van telkens een ander personage, en dan met publiek erover babbelen.  
    • In context van kansengroepen: storytelling laat toe om mensen in hun kracht te zetten/zien, hun weerbaarheid. Mensen in armoede zijn méér dan enkel ‘in armoede’, op zoek gaan naar andere zaken die hen karakteriseren om je Enkele elementen vanuit Hannelore en het publiek:  
      • een verhaal heeft een goede opbouw nodig.  
      • tactiek om een beetje te choqueren kan helpen om een boodschap mee te geven.  
      • een plaats geven aan het verhaal van de ander ipv ons eigen verhaal over te brengen 
      • een verhaal ifv het beleid? Niet eenvoudig, zij zijn geïnteresseerd in cijfers en minder in de boodschap. Hoe kunnen we story telling gebruiken in die context?  
      • sterke verhalen zijn vaak dezelfde stemmen (vb. ook in armoedeorganisaties, de sterke verhalen komen steeds terug). Hoe daar proberen diverser in te gaan?  
      • een andere activiteit gebruiken om de verhalen uit de mensen te krijgen (vb. koken), en respecteren waarover de mensen willen vertellen.  
         
    • De oefening: in groep bekijken we hoe we storytelling kunnen gebruiken naar verschillende doelgroepen toe: beleid; het grote publiek, netwerkactoren. En uitwisselen over welke strategieën zouden kunnen werken.