Cahier van Demos verschenen tussen 2008 - 2015
Brecht (Antwerpen)
item_left
item_right
Brecht (Antwerpen)
Brecht heeft een uitgebreid vrijetijdsaanbod. Er bestaat dan ook een grote bereidheid van verschillende actoren uit de socioculturele sector om samen initiatieven te ontwikkelen om de toegankelijkheid van het vrijetijdsaanbod voor bijzondere doelgroepen (personen in armoede, personen met een beperking – incl. kinderen en jongeren) te bevorderen. Een deel van mensen in (kans)armoedesituaties participeren niet of zelden aan het aanbod. Gericht werven van deze doelgroep moet een aandachtspunt blijven.
- Periode eerste afsprakennota: 2009-2013
- Periode tweede afsprakennota: 2014-2019
- Trekkingsrecht: 3546 euro
Partners: Clara Fey (orthopedagogisch centrum voor kinderen, jongeren en volwassenen, erkend door de Vlaamse overheid),Cultuurdienst, Welzijnsschakel De Kar (vereniging waar armen het woord nemen), Welzijnsschakel en eetcafé De Schakel, Dienstencentrum het Sluisken, Dienstencentrum de Lindeboom, Dienst welzijn, Jeugddienst, Sportdienst, OCMW.
Concrete knelpunten en drempels
- mensen kennen het vrijetijdsaanbod en de financiële voordelen ervan in onze gemeente onvoldoende
- vrijetijdsactiviteiten zijn vaak moeilijk bereikbaar, zeker ’s avonds
- lokale actoren kennen elkaars werking en aanbod slechts beperkt
- er is te weinig doorverwijzing naar de juiste dienst of sector vanuit de intermediairen
- rechthebbenden dienen eerst 100 % van de gelden te betalen, vaak is dit niet evident
Doelstellingen
- Samenwerken om kennis met elkaar delen; communicatie met de doelgroep te verbeteren; oplossingen zoeken voor praktische problemen.
- Een korting van voor participatie van cultuur, sport en jeugd in en buiten Brecht via een lokaal fonds vrijetijdsparticipatie.
Het lokaal netwerk
Min. 2 x per jaar zal het lokaal netwerk vergaderen. De welzijnsconsulente is verantwoordelijk voor het inleggen van deze vergadering en het uitnodigen van de verschillende partners.
Concrete acties 2014 – 2019
- Communicatie verbeteren naar de doelgroep over het aanbod en de financiële mogelijkheden: Er wordt gezocht naar een meer gerichte promotie bij de juiste doelgroep. Hiervoor wordt de medewerking gevraagd van alle partners.
- Nadenken over het vervoer van en naar vrijetijdsactiviteiten: Voor de doelgroep is het vaak niet evident om het vrijetijdsaanbod (op eigen kracht) te bereiken met de auto, de fiets of het openbaar vervoer. Een financiële tussenkomst is één oplossing, maar niet voldoende. Het lokale netwerk gaat verder op zoek naar oplossingen.
- De inhoud van de afsprakennota wordt opgenomen in het meerjarenplan van het gemeentebestuur.
- Betrekken van de doelgroep bij het uitwerken van concrete acties: Wanneer er (nieuwe) acties georganiseerd worden voor personen in (kans)armoede, zullen we de beoogde doelgroep steeds betrekken en vragen naar hun noden en behoeften. Zo wordt het aanbod afgestemd op de vraag. Het OCMW, De Kar en het Eetcafé ‘De Schakel’ polsen regelmatig bij hun leden/cliënteel naar hun vraag over vrijetijdsparticipatie en het mogelijks ontbreken van ondersteuning.
- Basiseducatie: Personen, die te weinig kansen hebben gekregen in het leven of die geen diploma hebben behaald, kunnen terecht bij Basiseducatie voor onderwijs op maat. Vanuit het lokaal netwerk wordt een aanbod vanuit Basiseducatie bekeken en lokaal aangeboden.
Contactpersoon: Kris Van Dijck, dienst welzijn kris.vandijck [at] brecht.be