pleidooi voor een sociaal-sportieve mindset binnen onderwijs

item_left

item_right

pleidooi voor een sociaal-sportieve mindset binnen onderwijs

Pieter

Bert Onsia leidt leraren op voor de Thomas More Hogeschool. Hij schreef een opiniestuk waarin hij pleit voor meer toenadering tussen sportleerkrachten en sociaal-sportieve praktijken. Sportonderwijs mag geen eiland zijn in de maatschappij. (lees verder onder de foto)

beeld: USAG - CC by 2.0 

Maatschappelijke rol 

Onsia kaart aan dat sportleerkachten vaak goed voorbereid worden op de bewegingsdoelen die ze moeten bereiken. Maar hier stopt hun taak niet. Er zijn ook persoonsdoelen. Daar knelt het schoentje soms. Onsia voert een pleidooi om sportleerkrachten meer sensitief te maken voor de maatschappij waarin ze werken. Sportonderwijs wordt pas echt betekenisvol als het inspeelt op onze maatschappelijke context. 

Daarom pleit hij ervoor om kruisbestuivingen te zoeken tussen sportonderwijs en het groeiend aantal sociaal-sportieve praktijken in ons Vlaamse sportlandschap. Op die manier maken we het beroep van sportleerkracht meer betekenisvol. Of zoals Onsia zegt:

"De geloofwaardigheid van het vak Lichamelijke Opvoeding hangt af van de mate waarin we er in slagen om beweging op een aantrekkelijke en uitdagende manier aan te wenden bij de vorming van kinderen en jongeren binnen een hedendaagse maatschappelijke, schoolse, context."

Het volledige opiniestuk vind je hier.